
Traditionele nieuwsbrief versus E-mail Marketing Automation: Welke past bij jou?
Misschien heb je wel eens gehoord van marketing automation, maar weet je niet precies wat het inhoudt of wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Maar is het ook wel echt iets voor jou? Misschien gaat e-mailmarketing je tot nu toe goed af en zorgt het voor een sterke relatie met je klanten en prospects. Toch is er een verschil tussen traditionele e-mailmarketing en e-mailmarketing automation. In deze blog ontdek je de voordelen, toepassingen en waarom e-mailfunnels onmisbaar zijn in de marketingaanpak voor ondernemers en bedrijven die willen opschalen.
De verschillen tussen de traditionele nieuwsbrieven en E-mail Marketing Automation
E-mail maakt een belangrijk deel uit van een marketingstrategie, maar er zijn grote verschillen tussen e-mailmarketing software en een marketing automation tool.
Nieuwsbrief = Bulkcommunicatie
Een nieuwsbrief is handig wanneer je regelmatig een update, promotie of nieuwe diensten wil delen met een brede contactenlijst. Hoewel personalisatie in de nieuwsbrief een rol speelt, blijft het vaak beperkt tot een persoonlijke aanhef. Nieuwsbrieven zijn nog steeds super populair en terecht vaak heeft het ten op zichtte van andere marketingkanalen (zoals Instagram, Facebook of Google Advertenties) hoge conversieratio's en lage kosten. Dit komt omdat de mensen op je contactenlijst jouw bedrijf al kennen waardoor het laagdrempeliger is om bij je te kopen.
Waarom ik gek ben van E-mail Marketing Automation, en waarom jij dat ook zou moeten zijn ;)
E-mail Marketing Automation met tools zoals Mailblue gaan veel verder dan alleen het versturen van bulk nieuwsbrieven 1x per maand. Deze tools stellen je in staat om meer te meten dan alleen de open ratio van je e-mail of de doorklikratio naar een linkje. E-mail Marketing Automatiion tools brengen namelijk het totaal plaatje voor je in kaart van de reis die een (potentiële) klant bij je aflegt, waarbij je een perfect overzicht hebt van alle interacties die je met een persoon heb binnen jouw bedrijf.
Je helpt een potentiële klant in de reis naar een aankoop op jouw website of in je webshop, je hebt de kans om ze beter te leren kennen doordat je vragen kan stellen en antwoorden kan verzamelen. Waarop je ze vervolgens voorziet van de juiste informatie op het juiste moment. Je kan heel handig verschillende marketingkanalen koppelen aan je E-mail Marketing Automation tool zodat je precies inzichtelijk hebt wanneer een potentiële klant een productpagina heeft bekeken. Kopen ze niks? Dan kun je instellen dat ze binnen 20 minuten een 'verlaten winkelwagenmandje' e-mail van je krijgen met een leuke promo erin.
Bij E-mail Marketing Automation maakt het niet uit of je offline contact hebt met je (potentiële)klant of online, je kan alles in het systeem van bijvoorbeeld een Mailblue noteren. En je kan het zelfs gebruiken als CRM-systeem. Mailblue biedt ook de mogelijkheid om leadscoring bij te houden, hiermee zie je precies of iemand al toe is om iets van je te kopen en of je die persoon dus al kan benaderen voor een salescall.
E-mail automation opzetten met een tool zoals Mailblue
Mailblue maakt het eenvoudig om e-mail marketing automation op te zetten, zelfs zonder technische kennis. Het biedt een zeer gebruiksvriendelijke omgeving, handige en makkelijk te gebruiken functionaliteiten om geautomatiseerde e-mailflows te maken die je helpen om op het juiste moment relevante content te versturen. Dankzij de gebruiksvriendelijke omgeving en Nederlandse support kun je snel aan de slag met automatiseringen die al jouw marketinginspanningen optimaliseren.
Voorbeelden van eenvoudige flows:
- Een welkomstfunnel: Verstuur automatisch een opvolgende reeks e-mails na inschrijving voor je nieuwsbrief, waarin je de ontvanger kennis laat maken met jou, je merk en jouw aanbod.
- Een weggever/ downloadfunnel: Wanneer iemand je download of weggever aanvraagt, wil je natuurlijk direct die weggever (bijv. een e-book, video of audio bericht) toesturen. Hierna kun je automatisch instellen dat de ontvanger opvolgmails krijgt richting bijvoorbeeld een mini-aanbod of om ze in te laten schrijven voor een webinar of masterclass.
- De verlaten winkelwagen herinneringfunnel: Een van mijn favorieten! Dit stimuleert potentiële klanten om, als ze jouw product hebben bekeken maar nog niet hebben gekocht, alsnog hun aankoop af te ronden door een aantal automatisch opvolgende herinneringsmails te sturen.
- Een eventfunnel: Mega handig om gepersonaliseerde e-mails automatisch te versturen voor en na de organisatie van een evenement, zoals een webinar, masterclass of live workshop. Zodat je alle deelnemers betrekt, ervoor kan zorgen dat ze opkomen dagen en wellicht daarna nog een sales kan laten doen met behulp van een speciale event-promoactie.
- Re-activatiefunnel: Deze is wat mij betreft ook echt onmisbaar. Met deze funnel heractiveren we 'ingeslapen' klanten opnieuw door ze relevante content aan te bieden of inspiratie te sturen die aansluiten bij hun persoonlijke interesses. Deze funnel is met name bedoel als her-activatie en voor relatiebinding.
Is E-mail Marketing Automation ook interessant voor jou?
E-mail Marketing Automation is wat mij betreft onmisbaar voor elke ondernemer en bedrijf dat processen wil automatiseren of wil opschalen. het biedt voordelen die verder gaan dan traditionele nieuwsbrieven en is ideaal als:
- De periode van eerste contact tot aankoop vaak weken tot maanden duurt, ongeacht of je actief bent in de B2B- of B2C-markt. Met E-mail Marketing Automation houdt je deze contacten warm en warm je leads op naar een salescall zodra ze ook echt klaar zijn om van je te kopen.
- Alleen het versturen van e-mailcampagnes niet voldoende is om consistente sales te genereren.
- Je e-mails automatisch wilt versturen op basis van interacties uit verschillende campagnes, zodat je relevanter en effectiever communiceert.
- Je meer leads wilt omzetten naar daadwerkelijke klanten.
- Je verschillende producten of diensten aanbiedt aan diverse doelgroepen en je communicatie hierop wilt afstemmen.
- De kwaliteit van je leads vaak niet aan de gewenste standaard voldoet.
- Je wilt opschalen zonder extra werkuren, zodat je bedrijf kan groeien terwijl jij meer vrije tijd hebt.
- Je automatisering wilt inzetten, zodat je niet continu online hoeft te zijn om klanten te bedienen.
- Je klaar bent om met minder inspanning meer omzet te behalen, door slimmer in plaats van harder te werken.
E-mail Marketing Automation met een klein budget: het kan!
Ben je benieuwd of marketing automation iets voor jou is, maar schrikken de hoge prijzen van tools je af? Of zie je door alle opties niet waar je moet beginnen? Geen zorgen: ook met een klein budget kun je aan de slag met marketing automation, zo biedt Mailblue je 14 dagen gratis een proefaccount zonder dat je direct erna een rekening ontvangt. Op die manier kun je de eerste 14 dagen even op verkenning uit in je account.
Slim starten zonder grote investering
Het verkennen van marketing automation hoeft écht geen fortuin te kosten of heel erg lastig te zijn. Ik heb voor het gemak een e-mail automation toolkit gemaakt waarin je copy/paste de funnels in Mailblue kan plakken. Er staan ook al e-mailteksten in de kant-en-klare funnels waarvan je alleen de invulvelden nog moet aanvullen. Elke ondernemer kan dit, zelfs zonder marketingkennis.
👉 Klik hier voor de kant-en-klare e-mail marketing automation toolkit + converterende e-mailteksten.
Probeer eerst, beslis later
Wil je weten hoe je marketing automation slim inzet voor jouw bedrijf? Of heb je hulp nodig met het opzetten van een volledige salesfunnel (van het maken van een webshop/checkout tot aan de upsell van je grotere programma of duurdere product)? Plan gerust een vrijblijvend gesprek met mij in, ik help je graag verder! Of klik hier om alvast een kijkje te nemen bij mijn salesfunnel setup om te zien wat je erbij krijgt!